Monday, March 23, 2015

On Gaining Weight

Antara reason aku x bnyk letak gamba diri sndiri sekarang ialah kerana:


Badan mcm di pam pam. Can't help it.

Mula-mula mcm x sedar sgt tp bile seluar semua dah ketat kat peha dan punggung, baju pn ketat dekat dada, lengan dan belakang, and paling x tahan bile dlm tangkap gamba smpai 20kali pun muke dok mcm tu jgak. Tembam dan bulat. Ikut mane pon dah xle ubah dah bentuk muke ni.. Duck face ke, pout face ke, kecikkan hidung ke, mmg x maunye.

Mase tu baru betul2 sdar yg badan dah naik. Berat badan toksah ckple..dah berbulan bulan tak timbang. X sanggup menghadapi kenyataan. Mula2 x kisah sgt, ala dah kawin kan?biasela tu kalau badan naik. Tp bile badan dah start penat and letih and tidur 7 jam pn mcm x cukup, i think i need to do something.

No im not pregnant. Hehehe..

Dulu2 rajin jugak pg jogging or ber-aerobik. Tp skrg mmg non-ado. Malas campur xde masa. Tp xde masa tu alasan je kot hahaha. I noticed cara pemakanan mcm sama je dgn dulu cume mungkin metabolisma badan dah mkin slow, tp makan xmo berkurang. Tu yg cepat naik. The thing is psl gaining weight time umur2 dah meningkat ni ialah nak naik senang tp nk turun mmg susah gile.
But what to do? Selera x berkurang pon, makin menjadik2 ada la. Nak nak plak skrg hobi ialah memasak, jadiknya makin bertambah alasan utk aku makan.

My younger sister pn ade masalah ini. Tp she decided to do something about it. She started diet cara Atkins. Aku rasa ramai kot tahu psl diet ni. Ia adalah sejenis diet yg x makn carbo for the first 2 weeks. Hanya bergantung pd protein dan fat sahaja. Maknenye no NASI, potato, roti, mee dan seangkatan dgnnye. I was like "WHATT??NO NASI?" arghhh so not me. Dahla aku ni pagi petang siang mlm kne makan nasi. kalau x, rasa mcm x mkn je. Cmno nk bertahan 2 minggu?

But she did it, the first 2 weeks mmg x amek carbs langsung. Kalau lunch tu cume amek lauk2 sahaja tp nasi mmg skip. Its been few months now tp berat die mcm paling bnyk pun kurang 1kg je. Punyelah liat nk turun berat badan. Aku plak tension menengoknya. Kalau die yg dah berdiet bagai pun susah nk turun berat, ini kan plak aku yg x berdiet langsung ni.

Sbnrnye xde jalan mudah nk murus cara sihat, tp menerusi pemerhatian, pengalaman dan sedikit research mmg x lain x bukan cara begini jela yg betul utk berjaya:

1) Pengambilan makanan. Ya tiada jalan pintas, mmg kene kurangkan makan. Especially mkn malam. To me makanla ape pun cume kuantiti mmg kene jage, Nasi blh mkn tp mmg segenggam je kalau boleh. Lebihkan sayur dan buah buahan. And elakkan processed food/fast food. Nescaya blh berjaya

2) Yg ni mmg susah jgakla. Senaman. Nak x nak, badan tu kene bagi bergerak sket. Biar berpeluh. Kalau xnk joging, buat aerobik. Xnk aerobik buat zumba, xnak zumba pgla gim. Cara aku dulu bukak youtube aerobik dlm umah je. Sbnrnye berkesan je..mmg berpeluh x hengat. badan pn rase ringan je. One of my favourite video is Pump It Up here.

3) This one dulu rajin buat tp skrg ya Allah rase berat sgt. Yakni puasa. Kalau dah xde puasa nak diganti. Cubela puasa Isnin Khamis. Mmg sgt bagus puasa ni sbnrnye. Mmg terasa sgt perubahan badan jd ringan, toksin2 sume keluar. Kalau dpt jage puasa Isnin Khamis ni mmg bagus sgt. Ini sedang cuba diusahakan, Aku tgh train diri sendiri.

Err so far 3 tu je kot. Bagi aku all those diet2 and pil2 atau minuman2 khasiat whatsoever tu aku x pcaya sgt. Mungkn dlm jangka masa pendek berkesan tp what happen when you dont consume those things anymore, ade yg end up badan lg naik. Tapi lain orang lain cara kan. So terpulangla.

Nak belanja sket gamba paling recent.



Jgnla tertipu dgn gamba ini. Itu tangan kt pipi tu skil nk cover pipi ku yg mcm pauh dilayang. Hahaha.

Tp cube tgk tang tgn tuh.. Gile dah xde cutting. Straight je. Lengan ngn tapak tangan sama je xde beza. itu antara yg paling buat aku frust. Tp nk buat cmne kan, salah diri sendiri tak jaga mkn.

Itu belum lg beranak. Kalau dah ade anak agaknye cmne la rupe.

Haihhh.. Kene kuatkan diri dan disiplin kan diri utk jage mkn dn buat gak senaman at least 2 x seminggu.


Pray for me kay.


XOXO





0 comments: