Thursday, February 12, 2015

Muhasabah Diri

Sometimes bile pikir psl hidup ni.

Rase rasenye kalau nak cari salah orang mmg seronokk kan? Seronok sgt. Kadang2 smpai mendidih-didih darah ni sbb marah ape org buat kt kite. Mase tu rase nk kecik hati la, terasa hati la..kalau blh mcm xnk maapkan salah org itew.

Tp kan..

Sepanjang hidup kite ni xkan la kite x pnh buat salah. X pnh sakitkan hati org. Dah sah sah kite ni manusia definitely x sempurna so msti ade buat salah. So tang salah kita cmne plak? Msti kite nk dimaafkan btul x? Msti kite nk org lupekan salah kite and move on,

And that's what we should do too.

This goes to me too sometimes bila ade sakit hati ngn org, i paused for a while and i think. THINK and think again. Atau in Islam kita panggil "MUHASABAH DIRI". Agak agak nye kan apela yg kite pnh buat kt org secara sedar atau tidak smpai kita pun jd sakit hati mcm ni? Sesungguhnya Allah itu sifatnya MAHA ADIL. Apa saje yg buruk dtg ke dlm hidup kita blh jadi UJIAN..blh juga jadi BALASAN. Kalau ujian tu mmg kene sabarlah. Tp kalau balasan tu, kite kene fikir dlm2 la dosa2 di masa silam kita.

Ujian ni bagus jugak sometimes sbb it can serves as a reminder. Manusia ni antara sifatnya selain lemah ialah mudah lupa. Hanya menadah tangan kepada Sang Pencipta bile dah terdesak atau bile time susah je. Time senang mcm susah sket nk berdoa panjang2 kan???

Ok back to muhasabah diri, kite ni kadang2 lupe tugas kita sbg hamba di muka bumi ini mmg selayaknya utk diuji. Ketenangan hati blh dicapai sekiranya kite REDHA dan bersabar dgn ujian-Nya. Memang spanjang hidup ni kita akan ditemukan dgn org2 yg menyakitkan hati tp percayalah dlm diri tu semua adalah untuk menjadikan kita lebih kuat imannya.

Cuba latih diri utk tidak tlalu memandang buruk kepada sesiapa. Jika kita spend bnyak masa pikirkan yg baik2 msti kite xde masa nk mmbenci org. Kerana kebencian jika selalu disemat dlm hati, hati akan jd keras dan degil. Bile dah keras bile dah degil hati tu, susah nak terima nasihat utk memperbaiki diri sbb dok asyik tgk salah org. Cube kalau agaknya Tuhan kumpulkan depan kite semua dosa dan salah2 kite kt org, ntah2 x tkira bnyknye.

Pnh dgr kata2 org bijak pandai, jika kita luangkan bnyk masa utk memperbaiki diri dan memperbaiki hubungan kita dgn tuhan, kita xkan ade masa nk tgk kesalahan org dah. Dunia sepatutnya menjadi medan mengumpul pahala nk bw bekal ke syurga, bukan jd gudang dosa. Ampun kan sajelah salah silap org kpd kite. Doa bnyk2 dekat tuhan supaya bersihkan hati kita dan ikhlas kan hati utk memaafkan org. Percayalah mmg hati akan tenang dan muka pun akan jd berseri2 :)

Ok ape dah aku merepek sorang2 ni. Tetiba ter-emo plak sebentar. But im glad i let it out in this blog. It can be a good reminder, lesson or whateva u want to call it. These past 1 year, a lot of thing is playing in my mind. And i really wanna share it here. I guess this could be the first post.


Till then..

XOXO


0 comments: